En bici i patinet

Reus aposta per una moblitat urbana segura i saludable i en aquest marc general, es promouen mesures enfocades a fer de Reus una ciutat totalment ciclable.


Reus té més de 40 quilòmetres de carril bici a més d'una xarxa d'itineraris segurs en què les bicicletes, els patinets o altres vehicles de mobilitat personal (VMP) conviuen amb la resta de vehicles. Reus aposta per una moblitat urbana segura i saludable i en aquest marc general, es promouen mesures enfocades a fer de Reus una ciutat totalment ciclable.

Amb l'impuls de fons europeus Next Generation s'ha accelerat la construcció de nous carrils bicis, entre els quals destaquen els de les avingudes de Tarragona, Bellisens, Falset o Salou, en diferents fases d'execució.

Xarxa de carrils bici

L'Ajuntament de Reus publica al Geoportal la xarxa d'itineraris per a bicicletes o VMP, que inclou els carrils exclusius per aquest tipus de vehicle i d'altres, en convivència amb altres vehicles. Hi pots consultar els carrils existents, així com els que estan projectats. 


Aparcaments per a bicicletes


A LA VIA PÚBLICA

Reus disposa d'aparcaments per a bicicletes a la via pública, especialment en equipaments municipals i educatius. N'hi ha de molt cèntrics com els de la plaça del Mercadal o al Tomb de Ravals i també en trobaràs al costat d'equipaments com  l'Estadi Municipal, el Mas Carandell, el Pavelló Olímpic Municipal o a l’Edifici Tecnoparc.

ALS PÀRQUINGS

Cada aparcament subterrani de la xarxa municipal incorpora una zona per aparcar bicicletes. Aquestes places són gratuïtes i estan vigilades. Els espais reservats a les bicicletes s'ubiquen en indrets visibles dins dels aparcaments i al costat d'una sortida de vianants. En tots els casos, l'espai per a bicicletes es troba a la planta -1 a tocar d'un ascensor des d'on es pot accedir amb la bicicleta. Als pàrquings on és possible també es permet l'accés rodat a través de les rampes per a vehicles; és el cas dels pàrquings Llibertat, Oques, Carrilet i La Fira Centre Comercial (a l'entrada per l'avinguda de Sant Jordi).

Per descobrir els més de 100 punts instal·lats a la ciutat consulta el plànol complet d'aparcaments per a bicicletes al Geoportal.

Veure mapa al Geoportal

Fora dels aparcaments específics, has de tenir en compte què diu l'Ordenança de Mobilitat Sostenible sobre on pots aparcar la bicicleta. Recorda que les bicicletes estacionades no poden obstaculitzar la circulació de persones ni de vehicles i que no es pot deixar la bici en zones de càrrega i descàrrega o espais per a persones amb mobilitat reduïda. Tampoc pots lligar la bici al mobiliari urbà.

La Ganxeta

A Reus, el sistema públic de bicicleta compartida es diu Ganxeta.


Es va posar en marxa el 2024 amb 250 bicicletes i 21 estacions repartides per tota la ciutat. Es pot fer servir a través d'una aplicació mòbil senzilla, on l'usuari es pot registrar, escollir el punt de recollida, triar la bicicleta i retirar-la fàcilment de les estacions.

www.ganxeta.cat

La Ganxeta, impulsada per l’Ajuntament de Reus a través de l’empresa municipal Reus Mobilitat i Serveis, és el primer sistema de bicicleta compartida creada i gestionada públicament que hi ha al territori.

Estacions de la Ganxeta

Veure mapa al Geoportal

Patinets i altres VMP

Les formes de desplaçar-se canvien! Però sigui quina sigui la teva opció, fes-ne una conducció responsable! I si vas en patinet elèctric has de saber que...


Els patinets elèctrics i la resta de vehicles de mobilitat personal —igual com les bicicletes— no poden circular per voreres i zones de vianants; i en conseqüència, només poden circular per les vies expressament autoritzades, que són: calçades, carrils bici i vies de velocitat 30.

Els patinets considerats joguines mai poden circular per les calçades, i es permet que ho facin per voreres i zones de vianants, sempre que ho facin a velocitat de persona i sense generar un risc.

Com circular en patinet:

Consulta el document

Drets i deures

Si vas en bici, és important que coneguis i t'adaptis a la normativa que ho regula i en concret a Reus, a l'Ordenança de Mobilitat Sostenible aprovada el juliol de 2023. 


Es reconeixen els drets i obligacions dels ciclistes i es recullen les normes relacionades amb la circulació de bicicletes amb l'objectiu de garantir i fer compatibles els diferents usos de la via pública de manera equitativa.

Recorda les teves responsabilitats: circula a una velocitat que et permeti controlar la bicicleta, no utilitzis auriculars o el mòbil mentre circules i evita maniobres perilloses.

És recomanable tenir una assegurança de responsabilitat civil en cas d'accident, llevat que les regulacions superiors ho facin obligatori. El casc és necessari per a menors de 16 anys i recomanable per a tothom.

Circula a la velocitat adequada per cada tipologia de via i utilitza elements de visibilitat com elements reflectors o llums.  La seguretat i el respecte per les normes són crucials per gaudir de la bicicleta de manera segura i responsable. Si condueixes un patinet o altres VMP consulta també aquesta pàgina

Ordenança de Mobilitat Sostenible

Consulta el document

Planificació

El document que marca les pautes de desenvolupament per la mobilitat a Reus, també en bicicleta, patinets i altres VMP és el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible (PMUS) (aprovat inicialment)


El PMUS té entre els seus objectius l'expansió d'una infraestructura connectada, còmoda i segura per a bicicletes, patinets i altres VMP. Les mesures van enfocades a fer de Reus una ciutat totalment ciclable. La seva orografia plana, el fet que la majoria de carrers (a excepció del centre) tinguin una secció ampla i la posada en marxa del servei de bici compartida fan preveure un creixement continu de l’ús de la bicicleta.

Actuacions proposades:

  • Augment de l'oferta d'aparcabicis i VMP a la via pública.
  • Augment i promoció de l'oferta d'aparcabicis i VMP fora de la via pública.
  • Desplegament de la xarxa de carrils bici.
  • Adhesió a l’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2020-2025.