ZBE Reus
Finançat per la Unió Europea

FAQ. Preguntes freqüents

Consulta les preguntes freqüents per resoldre dubtes o decarrega't el fitxer.

La Zona de Baixes Emissions de Reus és l’àrea en què s’estrenarà una nova regulació d’accés i circulació de vehicles per millorar la qualitat de l’aire, reduir les emissions més contaminants i crear una ciutat més saludable i sostenible.

S’implantarà de manera progressiva i no afectarà als residents a Reus fins a l’1 de gener de 2028.

A continuació donem resposta a les preguntes més freqüents sobre la seva implantació.

1. Quin horari tindrà la ZBE?

La ZBE només estarà activa els dies laborables, de dilluns a divendres de 7:00 a 19:00h.

Dissabtes, diumenges i festius, l’accés és obert a tots els vehicles.

De 19:00 a 7:00h s’hi podrà accedir lliurement.
 

2. Quan tindrà afectació la ZBE?

S’implantarà de manera progressiva: primer per als no residents, i a partir de l’1 de gener de 2028 per als residents.

El calendari és el següent:

De l’1 de desembre de 2025 al 30 de desembre de 2027.
•    Afectació als vehicles sense etiqueta ambiental de fora de Reus.
•    No afecta als vehicles dels residents que paguin l’impost de circulació a Reus.

A partir del 31 de desembre de 2027.
•    Afectació als vehicles amb etiqueta B i sense etiqueta ambiental de Reus.

Podran continuar circulant per la ZBE tots els vehicles C, ECO i ZERO. Els SENSE ETIQUETA i B que puguin acollir-se a una de les excepcions previstes també. La normativa preveu una llarga llista d’exempcions, autoritzacions i moratòries.

3. Tinc un vehicle sense etiqueta ambiental, podré entrar a la ZBE?

SÍ. Si estàs empadronat a Reus i el teu vehicle paga l’impost de circulació a Reus (lVTM), podràs circular dins la ZBE fins a l’any 2028.

L’any 2028, podràs accedir 52 dies sense inscriure’t. Al marge hi ha nombroses autoritzacions, exempcions i moratòries disponibles. Accés per visites mèdiques, mobilitat reduïda, rendes baixes, etc... Informa-te’n al següent enllaç: 
https://mobilitat.reus.cat/zbe/calendari-dimplantacio#autoritzacions

=======

Si no estàs empadronat a Reus i aparques a un pàrquing públic o privat dins de la ZBE, també podràs accedir. Al marge d’entrar a la ZBE per aparcar, s’han previst 24 dies a l’any d’accés esporàdic sense necessitat d’inscriure’t.

Hi ha d’altres excepcions. Consulta-les. 

4. Tinc un vehicle amb etiqueta B. Podré entrar a la ZBE?

SÍ. Els vehicles amb etiqueta ambiental B no estan afectats per l’ordenança de la ZBE fins al 31/12/2027.

A partir de l’any 2028, hauràs de consultar les diverses autoritzacions, exempcions i moratòries previstes. N’hi moltes: accés a aparcaments públics i privats, visites mèdiques, mobilitat reduïda, rendes baixes, ...

Al marge, si ets de Reus, durant l’any 2028 podràs circular per la ZBE fins a 52 dies l’any, sense autorització.

Si no ets de Reus, pots circular per la ZBE, fins a 24 dies l’any, sense autorització.
 

5. Tinc un vehicle amb etiqueta C, ECO o 0. Podré accedir a la ZBE?

SÍ. Aquestes vehicles poden entrar a la ZBE sense demanar cap mena d’autorització. No estan afectats per l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions perquè són considerats menys contaminants.
 

6. Puc entrar a la ZBE si tinc plaça de pàrquing dins l’àmbit?

SÍ. Pots accedir a la ZBE quan vulguis si tens un aparcament en propietat o en lloguer, o estaciones en un aparcament públic o privat dins la ZBE. Si l’aparcament és privat t’has d’apuntar al registre municipal de vehicles.

Si tens un vehicle sense etiqueta ambiental, podràs accedir-hi fins al 30 de desembre de 2027.

A partir de 2028, consulta exempcions, autoritzacions o moratòries previstes.

7. Hi ha excepcions d’accés a la ZBE per a persones amb rendes baixes?

SÍ. Les persones amb rendes baixes poden obtenir autoritzacions temporals d’accés, circulació i estacionament per la ZBE, d’acord als nivells de renda previstos en l’ordenança.

L’autorització serà temporal i tindrà validesa d’un any a partir de la seva inscripció en el registre.

8. Puc circular sense distintiu si tinc la mobilitat reduïda?

SÍ. Els vehicles sense distintiu ambiental de transport de persones amb mobilitat reduïda, tant particulars com col·lectius, poden circular lliurement per la ZBE.

Només caldrà que facis la sol·licitud pertinent al registre municipal de vehicles.

9. Puc anar al metge dins la ZBE amb un vehicle sense distintiu?
 

SÍ. Si es tracta d’una urgència mèdica, pots accedir sense autorització. Ho hauràs de justificar després.

Si es tracta d’un tractament continuat, pots sol·licitar una autorització temporal pel temps que duri el tractament.

10. Tinc una urgència. Puc accedir a la ZBE sense autorització?
 

SÍ. Encara que no tinguis autorització, pots accedir a la ZBE per una urgència mèdica o qualsevol altre emergència.

Després hauràs de justificar la urgència amb un document d’un servei d'emergència (mèdic, protecció civil, bombers, policia, etc.).

11. Acostumo a anar a comprar al mercat o al centre? Podré seguir fent-ho?
 

SÍ. Si aparques a qualsevol aparcament públic o privat podràs seguir fent-ho.

Tens disponibles 8 aparcaments municipals amb 3.210 places dins de la ZBE. Són aquests: 
Baluard (100 places)
Carrilet (300)
Fira Centre Comercial (900)
Llibertat (900)
Oques (450)
Passeig Prim (230)
Pastoreta (250)
Sant Ferran (80)

Riera (operatiu el segon semestre de 2026): 340 

A més l’Ajuntament de Reus tindrà convenis de col·laboració amb aparcaments d’ús públic de titularitat privada dins de la ZBE. Els pàrquings col·laboradors estaran senyalitzats amb aquest rètol. 
 

Imatge de la senyal Parquing adherita a la zbe


12. Estic a punt de jubilar-me i el meu cotxe de feina no té distintiu ambiental. Puc entrar a la ZBE?
 

SÍ. Les persones a punt de jubilar-se poden demanar una autorització d’accés pels vehicles amb què desenvolupen la seva activitat professional.

L’autorització serà per 1 any prorrogable a un màxim de 4. Màxim 5 anys.
 

13. Alternatives d’accés a la ZBE

Actualment Reus disposa de 677 places d’aparcament dissuassiu gratuïtes repartides per tota la ciutat.

Mapa aparcaments dissuassius actuals

Carrer del Treball (70 places)
Països Catalans amb carrer del Romaní (275 places)
Pi del Burgar (200 places) 
Santuari de Misericòrdia (132)

Aparcaments dissuassius ja planejats:

Sant Bernat Calbó (previst per finals de 2025)
Baixador Bellissens (previst per finals de 2026)

Reus disposa de 17 línies de transport públic urbà i el «Bus x tu»

També hi ha una extensa xarxa de carrils bici i el servei de la Ganxeta, el sistema públic de bicicleta compartida de Reus.

Pots ampliar aquesta informació accedint al següent enllaç: https://www.reustransport.cat/horaris-linies-i-planols/

14. Puc circular sense distintiu si tinc discapacitat igual o superior al 33%?

SÍ. Els vehicles privats de persones a qui se’ls ha diagnosticat una malaltia o discapacitat que els impedeix l’ús del transport públic podran circular lliurement.

Només caldrà que facis la sol·licitud pertinent al registre municipal de vehicles.

15. Quines són les exempcions, autoritzacions o moratòries previstes per circular per la ZBE?

Exempcions
•    Transport de persones amb mobilitat reduïda i un 33% de discapacitat o més.
•    Transport de persones amb malaltia que els condicioni l’ús del transport públic
•    Serveis d’emergència i essencials
•    Vehicles amb matrícula estrangera i que compleixin els requisits tecnològics i d’emissions d’accés a la ZBE

Autoritzacions temporals sense registre
•    Vehicles de fora de Reus que necessitin accés esporàdic a la ZBE. 24 dies l’any.

•    Vehicles sense distintiu ambiental o etiqueta B de persones residents a Reus: 52 dies el 2028, que és l’any en què comença a afectar la ZBE a aquests vehicles.

Cal recordar que en el cas del pàrquings de propietat o de lloguer cal inscriure’s al registre municipal de vehicles. 

Autoritzacions temporals amb registre
•    Transport de persones que requereixen tractament mèdic
•    Servei o activitat singular
•    Vehicle històric
•    Professionals a punt de jubilar-se
•    Persones amb rendes baixes

Vehicles en moratòria
•    Per reposició
•    Que presten servei de transport públic i col·lectiu de persones (M1, M2 i M3)
•    Que realitzen transport de mercaderies (N1, N2 i N3)
•    Que presten serveis municipals de llarga temporalitat
 

15. On puc consultar totes les autoritzacions disponibles i com les puc sol·licitar?

A la següent adreça web:  
https://mobilitat.reus.cat/zbe/calendari-dimplantacio#autoritzacions

Les sol·licituds per acollir-se a les autoritzacions, exempcions i moratòries es tramitaran electrònicament des del web o presencialment a l’OAC de l’Ajuntament de Reus amb cita prèvia trucant al 977 010 010.

Per a més informació, pots trucar-nos al telèfon 977 010 068, de dilluns a divendres de 9h a 14h o enviar-nos un correu electrònic a l’adreça zbe@reus.cat

16. Puc entrar a la ZBE sense cap mena d’autorització amb un vehicle sense etiqueta ambiental?

SÍ.

Si ets de fora de Reus i tens un vehicle sense etiqueta ambiental podràs entrar dins la ZBE 24 dies per any. Pots entrar i sortir tantes vegades com necessitis un mateix dia. Només es comptarà 1 dia d’accés. També podràs accedir tants cops com vulguis si estaciones a un aparcament públic o a un aparcament privat.

Si ets de Reus, fins a 2028 no estaràs afectat i durant el 2028 disposaràs de 52 dies de circulació sense autorització.  També podràs accedir tants cops com vulguis si estaciones a un aparcament públic o a un aparcament privat.
 

17. Per què es crea la ZBE? 
 

És un mandat legal. Forma part dels plans de mobilitat sostenible que han d’adoptar tots els municipis de més de 50.000 habitants, segons la Llei de canvi climàtic i transició energètica.

Té com a objectiu la millora de la salut de la ciutadania i la lluita contra el canvi climàtic, a partir de la reducció de les emissions contaminants i millorar la qualitat de l’aire.

La normativa municipal que regula la ZBE recull aportacions de la ciutadania en les diferents accions de participació realitzades.
 

18. Tens més dubtes o preguntes?
 

Informe-te’n a https://mobilitat.reus.cat/zbe
Truca al 977 010 068 de 9h a 14h o demana cita a l’OAC al 977 010 010
Escriu a zbe@reus.cat

 

1.1 Per què es crea la ZBE ?

S’entendrà per ZBE, segons definició de la Llei de canvi climàtic: «l’àmbit delimitat per una administració pública, en exercici de les seves competències, dins del seu territori, de caràcter continu, i en el que s’apliquen restriccions d’accés, circulació i estacionament de vehicles per a millorar la qualitat de l’aire i mitigar les emissions de gasos d’efecte hivernacle, segons la classificació dels vehicles pel seu nivell d’emissions d’acord amb el que estableix el Reglament General de Vehicles. O la normativa que el substitueixi».

La Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica, imposa, a l’article 14, als municipis de més de 50.000 habitants l’adopció de plans de mobilitat urbana sostenible, que han d’introduir mesures de mitigació per a reduir les emissions derivades de la mobilitat, incloent-hi almenys l’establiment de zones de baixes emissions (d’ara endavant, ZBE) i també aplicable als municipis de més de 20.000 habitants quan se superin els valors límit dels contaminants regulats al Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l’aire.

1.2 Quin és l’àmbit de la ZBE de Reus ?

La ZBE de Reus té una superfície de 2,68 km² la qual inclou els carrers que es troben dintre de l’àrea delimitada per l’avinguda dels Països Catalans, l’avinguda de Sant Bernat Calbó, l’avinguda del President Macià, l’avinguda de Marià Fortuny, l’avinguda de l’Onze de setembre, tram de General Moragues entre av. de l’Onze de setembre i la plaça d’Almoster, i l’avinguda del Comerç. Es pot circular per la zona perimetral que delimita la ZBE

Plànol:

Mapa de la zbe a Reus

1.3 Inclou els carrers del perímetre?

Es pot circular sense cap mena de restricció per les vies perimetrals que delimiten la ZBE:

  • Avinguda dels Països Catalans
  • Avinguda de Sant Bernat Calbó
  • Avinguda de President Macià
  • Avinguda de Marià Fortuny
  • Avinguda de l’Onze de setembre
  • Tram del carrer General Moragues entre av. de l’Onze de setembre i la plaça d’Almoster
  • Avinguda del Comerç
Mapa de la zbe a Reus

1.4 Està previst incrementar l’àmbit de la ZBE en el futur?

Per ara no es contemplen ampliacions de la ZBE ni la creació de Zones d’Especial Sensibilitat (ZES).

El projecte tècnic de la ZBE de Reus serà revisat com a mínim al cap de tres anys del seu establiment, amb l’objectiu de verificar el compliment dels seus objectius, i en el seu cas, modificar entre d’altres l’àmbit de la ZBE, si s’escau.

1.5  Quants aparcaments dissuasiu hi ha a Reus? On estan situats?

Actualment, la ciutat de Reus disposa de 5 aparcaments dissuasius repartits pel perímetre de la ZBE:

  • Aparcament del carrer del Treball (70 places).
  • Aparcament del carrer del Ball de Diables (70 places).
  • Aparcament dels Països Catalans amb el carrer de Romaní (275 places).
  • Aparcament del Pi del Burgar (200 places).
  • Aparcament del Santuari de Misericòrdia (132 places).

1.6  Com es fa el control de vehicles a la ZBE?

Es fa automàticament mitjançat càmeres que contrastaran les matrícules amb la correspondència del llistat de vehicles amb del distintiu ambiental de la DGT i amb el Registre de Municipal de Vehicles autoritzats.

El sistema de control automàtic, amb càmeres de lectura de matrícules a diferents punts d’entrada de la ZBE, facilitarà la identificació dels vehicles susceptibles de sanció.

1.7  Quan i a qui se sancionarà per accedir a la ZBE?

Les restriccions d’accés a la ZBE són d’aplicació de dilluns a divendres, feiners de 7:00 a 19:00 hores. La resta del dia, els caps de setmana i els dies festius es pot accedir sense cap mena de restricció.

Podran continuar circulant per la ZBE de Reus els vehicles que disposin d’alguna de les exempcions i autoritzacions previstes a l’Ordenança, independentment que els correspongui distintiu ambiental o no. Caldrà que estiguin donats d’alta al Registre de Municipal de Vehicles de l’Ajuntament de Reus.

L’ordenança s’implantarà per fases:

Fase 1: Fins al 30 de setembre de 2025. NO SE SANCIONARÀ CAP VEHICLE.
Es treballarà en la posada en marxa del sistema tecnològic i anàlisis de dades facilitades pel sistema. També s’implantarà el Registre Municipal de Vehicles que permetrà a la ciutadania sol·licitar les autoritzacions i exempcions corresponents.

Fase 2: De l’1 d’octubre de 2025 al 30 de novembre de 2025. NO SE SANCIONARÀ CAP VEHICLE.
Aleatòriament, es comunicarà a títol informatiu l’avís d’infracció per incompliment de l’ordenança als vehicles sense etiqueta que accedeixin, circulin o estacionin dintre de la ZBE.

Fase 3: De l’1 de desembre de 2025 fins al 30 de desembre de 2027

  • Sense afectació:
    • Als vehicles amb etiquetes 0, ECO, C i B.
    • Als vehicles sense etiqueta de persones residents a Reus i que paguin l’IVTM a Reus. En aquest cas, no cal sol·licitar autorització, l’Ajuntament realitzarà d’ofici la inscripció al registre municipal de vehicles.
    • Als vehicles sense etiqueta de persones que disposin d’una plaça d’aparcament privat (propietat, lloguer o abonament) dins de la ZBE.
    • Als vehicles sense etiqueta que es dirigeixin a estacionar als aparcaments soterrats d’ús públic situats dins de la ZBE amb els quals l’Ajuntament hagi signat un conveni de col·laboració.
    • Tots els vehicles sense etiqueta disposen de 24 dies/any per poder accedir dins de la ZBE sense autorització prèvia. Durant l’any 2028  els residents a Reus podran accedir 52 dies.
  • Sancions als vehicles sense etiqueta que accedeixin, circulin o estacionin dins de la ZBE sense haver sol·licitat l’autorització corresponent i que hagin exhaurit els 24 dies/anys.
  • Pot consultar si compleix els requisits per sol·licitar les diferents autoritzacions i     exempcions que preveu l’ordenança en el següent enllaç: https://mobilitat.reus.cat/zbe/calendari-dimplantacio#autoritzacions

Fase 4: Del 31 de desembre de 2027 fins noves actualitzacions de l’ordenança.

  • Sense afectació:
    • Als vehicles amb etiquetes 0, ECO i C.
    • Als vehicles amb etiqueta B de persones que disposin d’una plaça d’aparcament privat (en propietat, lloguer o abonament) dins de la ZBE.
    • Als vehicles amb etiqueta B que es dirigeixin a estacionar als aparcaments soterrats d’ús públic situats dins de la ZBE amb els quals l’Ajuntament hagi signat un conveni de col·laboració.
    • Els vehicles amb etiqueta B disposen de 24 dies/any per poder accedir dins de la ZBE sense autorització prèvia. Durant l’any 2028 els residents a Reus podran accedir fins a 52 dies.
  • Sancions als vehicles amb etiqueta B i sense etiqueta que accedeixin, circulin o     estacionin a la ZBE sense haver sol·licitat l’autorització corresponent i que hagin exhaurit     els 24 dies/any (52 dies/any els residents a Reus durant 2028).
  • Pot consultar si compleix els requisits per sol·licitar les diferents autoritzacions i     exempcions que preveu l’ordenança en el següent enllaç: https://mobilitat.reus.cat/zbe/calendari-dimplantacio#autoritzacions

1.8 Està previst en el futur que també es restringeixi l'accés a la ZBE als vehicles amb distintiu ambiental B (groc)?

El Decret 132/2024, de 30 de juliol pel qual s’aprova el Pla de qualitat de l’aire, horitzó 2027, del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat, en l’article 21, apartat 1 subapartat a.2 indica que:

«Abans de l’1 de gener de 2028, les restriccions d’accés a les ZBE han d’incloure tots els vehicles amb etiqueta B».

L’Ordenança prorroga dos anys, fins a l’1 de gener de 2030, les restriccions d’accés a les ZBE dels vehicles amb etiqueta B de les categories M2, M3, N1, N2 i N3.

1.9 Quines són les sancions previstes?

Tindrà la consideració d'infracció greu no respectar les restriccions d'accés, circulació i estacionament establertes en les ZBE.

L’actual Reial decret 6/2015 valora que una infracció greu se sancioni amb una multa de 200 € (Article 80.1).

Les sancions establertes en l'apartat anterior podran incrementar-se en un 30% en cas de reincidència de la persona responsable. S'entén que hi ha reincidència quan s'ha comès, en el termini d'un any, més d'una infracció de la mateixa naturalesa, quan així s'hagi declarat per resolució ferma.

2.1 Que són els distintius ambientals o etiquetes?

El distintiu ambiental és una etiqueta adhesiva que identifica els vehicles segons la classificació de la DGT.

L’obtenció i col·locació de l’etiqueta no és obligatòria, sí recomanable.  En cas de voler portar-la enganxada, es recomana fer-ho a la part inferior dreta del parabrisa del vehicle per permetre’n la visibilitat.

La ciutadania, per saber si els afecta les restriccions de trànsit per a la ZBE, poden consultar el distintiu ambiental que correspon a cada vehicle al web de la Direcció General de Trànsit (DGT) introduint la matrícula seva matrícula.

https://sede.dgt.gob.es/es/vehiculos/informacion-de-vehiculos/distintivo-ambiental/index.html

2.2  On puc obtenir el meu distintiu ambiental?

  • Oficines de Correus
  • Xarxa de tallers de la Confederación Española de talleres (CETRAA) i altres xarxes de tallers autoritzats
  • Gestors Administratius
  • Institut d’Estudis d’Automoció (IDEAUTO)
  • Estancs autoritzats (Expenedors de Tabacs i Timbres de l’Estat)
  • En cas de flotes, pot obtenir els distintius a través de l’associació Ganvam

2.3 Tipus de distintiu ambiental o etiqueta

Imatge de les etiquetes ambientals

Existeixen quatre distintius ambientals creats en funció de l'impacte mediambiental dels vehicles. De major a menor eficiència serien:

Etiqueta 0 emissions
Identifica als vehicles més eficients. Tindran dret a aquesta etiqueta elèctrics de bateria (BEV), elèctrics d'autonomia estesa (REEV), elèctrics híbrids endollables (PHEV) amb una autonomia de 40 km o vehicles de pila de combustible.

Etiqueta Eco
Els següents en el graó d'eficiència, es tracta majoritàriament de vehicles híbrids, gas o tots dos. Tindran dret a aquesta etiqueta elèctrics endollables amb autonomia inferior a 40 km, híbrids no endollables (HEV), vehicles propulsats per gas natural i gas (GNC i GNL) o gas liquat del petroli (GLP). Han de complir els criteris de l'etiqueta C.

Etiqueta C
Vehicles de combustió interna que compleixen amb les últimes emissions EURO. Tindran dret a aquesta etiqueta turismes i furgonetes lleugeres de gasolina matriculades a partir de gener de 2006 i dièsel a partir de setembre de 2015. Vehicles de més de 8 places, exclòs el conductor, i pesats tant de gasolina com dièsel, matriculats des de 2014.

Etiqueta B
Vehicles de combustió interna que, si bé no compleixen amb les últimes especificacions de les emissions EURO, sí que ho fan amb anteriors. Tindran dret a aquesta etiqueta turismes i furgonetes lleugeres de gasolina matriculades des de l'1 de gener de 2001 i dièsel a partir de 2006. Vehicles de més de 8 places i pesats tant de gasolina com dièsel, matriculats des de 2006.

La resta dels vehicles no tenen dret a cap mena de distintiu perquè no compleixen els requisits per a ser etiquetats com a vehicles nets.

Pot obtenir més informació al següent enllaç: DGT - Distintius ambientals.

2.4 Què passa amb els vehicles de matrícula estrangera?

Tots els vehicles que circulin dins de la ZBE de Reus estan sotmesos a les mateixes restriccions, independentment del país de matriculació.

En aquest sentit, per circular per l’interior de la ZBE tots els vehicles de matrícula estrangera han de sol·licitar l’autorització i inscriure’s al Registre Municipal de Vehicles de Reus. Els vehicles amb homologació equivalent als distintius ambientals de la DGT poden obtenir autorització.

L’Ordenança contempla que podran accedir a la ZBE el nombre màxim anual de 24 dies sense necessitat de realitzar cap tràmit.

Pot consultar les equivalències dels distintius ambientals al web de la DGT o al següent enllaç:
DGT - Equivalències distintius ambientals

2.5  Per què el meu vehicle no té etiqueta de la DGT si passo els controls d’emissions dels vehicles a les ITV?

Els vehicles, per poder ser considerats aptes per circular, prèviament han hagut de superar les normatives de la Unió Europea relatives a l’homologació i la matriculació vigents en cada moment. Aquestes normatives estableixen, entre altres aspectes tècnics, uns límits d’emissions de contaminants a l’atmosfera. Les inspeccions periòdiques obligatòries de les ITV comproven, entre d’altres, que les emissions de cada vehicle s’ajusten als límits originalment aprovats, és a dir, que no han variat en relació amb el moment en què van sortir de fàbrica.

Els límits d’emissió de contaminants per als nous vehicles que es van homologant i matriculant a la Unió Europea han sofert una reducció espectacular en els últims anys, gràcies a la millora de les tecnologies anticontaminants. Així, els vehicles més antics, tot i que puguin superar favorablement els controls d’emissions que es fan a les inspeccions periòdiques obligatòries de les ITV, tenien uns límits d’emissió més permissius que els que s’apliquen actualment als vehicles més nous, per tant, els vehicles més antics tenen unes emissions molt més elevades.

2.6  Quines bonificacions tenen els vehicles amb distintiu ambiental ECO i ZERO?

Els vehicles de tota classe (excepte remolcs), classificats com a Zero emissions segons el registre de vehicles de la Direcció General de Trànsit (Annex II del Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament General de Vehicles) gaudiran de les següents bonificacions a la quota de l’impost que es detalla a continuació, a comptar des de l’exercici de la seva primera matriculació davant de la Direcció General de Trànsit:

  • Primer exercici un 75%
  • Segon exercici un 65%
  • Tercer exercici un 50%
  • Quart exercici un 30%

En cas de vehicles que compleixin els requisits anteriors, destinats a l’activitat de taxi a Reus, gaudiran d’una bonificació del 75% els quatre primers anys des de l’alta del vehicle.
En el cas que es produeixi la meritació de l’impost i no es disposi de la classificació de vehicles amb Zero emissions, per part de la Direcció General de Trànsit, gaudiran de la bonificació els vehicles classificats com a vehicles elèctrics de bateria (BEV), vehicles elèctrics d’autonomia estesa (REEV), vehicles d’hidrogen (HICEV), vehicle elèctric híbrid endollable (PHEV) amb una autonomia mínima de 40 km exclusivament en mode elèctric o vehicle de pila de combustible.

Aquesta bonificació s’aplicarà de manera automàtica en el moment d’autoliquidar l’impost, i fins a la finalització del quart exercici.

Aquestes bonificacions estan contemplades a l’Ordenança Fiscal 4 de Reus 2025, Article 6è. Bonificacions sobre la quota, punt 2.

3.1 Registre Municipal de Vehicles

El Registre municipal de vehicles és un registre administratiu de control de vehicles i les seves persones titulars que acrediten trobar-se en algun dels supòsits d’exempció, autorització o moratòria previstos en l’Ordenança reguladora de la ZBE de Reus.

Al llarg del 2025 estarà operatiu el Registre municipal de Vehicles per poder fer les sol·licituds d’exempcions i d’autoritzacions temporals.

3.2  Caldrà demanar una autorització per cada ZBE de la resta de municipis?

La creació i regulació d’aquest Registre municipal de vehicles es farà sense perjudici que, en un futur, es produeixi una adhesió de l'Ajuntament de Reus a registres o sistemes supramunicipals que tinguin la finalitat de gestionar de forma agregada i coordinada ZBE de diferents municipis catalans. Mentre no es materialitzi aquesta possibilitat, la gestió de la ZBE es durà a terme amb el Registre municipal de vehicles específic de Reus.

3.3 Autoritzacions, exempcions i moratòries.

Per poder beneficiar-se de les següents autoritzacions, exempcions i moratòries, caldrà, en qualsevol cas, que el vehicle estigui inscrit degudament en el Registre municipal de vehicles autoritzats, en els termes i les condicions que permetin acreditar els supòsits al·legats en cada cas per a la seva inscripció, d’acord amb l’establert a l’Ordenança de ZBE.

Tots els casos que resumirem a continuació, estan detallats a l’Annex 3, apartat 3.2-A de l’Ordenança.

  • A. Vehicles destinats al transport de Persones amb Mobilitat Reduïda (VPMR), tant vehicles particulars com de transports col·lectiu.
  • B. Vehicles de serveis d’emergència i essencials.
  • C. Vehicles dedicats al transport de persones amb malalties o discapacitats
  • E. Vehicles que presten un servei o activitat singular i vehicles històrics
    • i. Vehicles especials previstos a l’annex 5 de l’ordenança i definits de conformitat amb l’annex II del Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament general de vehicles, que estableix la classificació dels vehicles per criteris d’utilització.
    • ii. Vehicles amb autorització municipal específica per prestar servei en activitats singulars o esdeveniments extraordinaris a la via pública, com ara obres, ocupacions de la via pública o celebracions d’esdeveniments extraordinaris.
    • iii. Vehicles registrats a la Direcció General de Trànsit (d’ara endavant, la DGT) amb què els tallers autoritzats duguin a terme proves de circulació o proves dinàmiques.
    • iv. Vehicles històrics segons normativa vigent.
  • F. Vehicles que constitueixin un instrument necessari per a l’exercici de l’activitat professional les persones titulars dels quals estiguin pròximes a l’edat de jubilació:
  • G. Vehicles de persones amb rendes baixes.
  • H. Vehicles en moratòria per reposició.
  • I. Vehicles en moratòria que presten servei de transport públic i col·lectiu de persones.
  • J. Vehicles en moratòria que realitzen transport de mercaderies.
  • K. Vehicles en moratòria que presten serveis municipals de llarga temporalitat.
  • L. Vehicles que disposin de matrícula estrangera i compleixin els requisits tecnològics i d'emissions d'accés a la ZBE.

3.4  Sistema d’autoritzacions

Per tal d’accedir a la ZBE, els vehicles de les categories indicades en l’apartat anterior, s'hauran d’inscriure al Registre municipal de vehicles autoritzats i obtenir, si s’escau, les autoritzacions corresponents, seguint el sistema que s’exposa en els apartats següents.
Aquest Registre s'habilitarà amb temps suficient abans de l'entrada en vigor de les limitacions.
L’aplicació del règim sancionador estarà condicionada, en tot cas, a l’efectiva implementació del registre d’autoritzacions i altres mecanismes de gestió i control d’accessos.

Accessos diaris anuals. Les persones titulars dels vehicles més contaminants podran accedir a la ZBE fins a 24 dies en un període d’un any comprès entre l’1 de gener i el 31 de desembre de cada anualitat sense necessitat de realitzar cap tràmit. Durant l’any 2028 els residents podran accedir fins a un màxim de 52 dies/any.

Exempcions. Les persones titulars dels vehicles de les categories A, B i C restaran exempts de les restriccions que aplica l’Ordenança de ZBE. En tot cas, per gaudir de les exempcions és imprescindible que s’inscriguin al Registre de vehicles autoritzats per poder accedir i circular per les ZBE.

Autorització temporal. Les persones titulars dels vehicles de la categoria D, E, F, G han d’obtenir una autorització temporal per accedir a les ZBE. Aquesta autorització temporal s’atorgarà per al nombre de dies que duri el servei o l’activitat singular, de manera que:

  • En el cas de vehicles que transportin persones diagnosticades de malalties que requereixin tractaments mèdics (categoria D), l’autorització temporal s’atorgarà per al període de temps que duri el tractament mèdic, amb un màxim d’un any i exclusivament per als trasllats directament relacionats amb aquest tractament.
  • En el cas dels vehicles especials (categoria E.i), l’autorització s’atorgarà per dos anys sempre que es mantinguin els requisits del vehicle i sens perjudici de les facultats dels del servei municipal competent, de poder revisar la inscripció tenint en compte el compliment dels requisits i qualsevol modificació de l’ordenança o de les disposicions normatives d’aplicació.
  • En el cas de vehicles amb una autorització específica municipal o vehicles amb què els tallers autoritzats duguin a terme proves de circulació o proves dinàmiques (categories E.ii i E.iii respectivament), l’autorització s’atorgarà per al nombre de dies que es presti l’activitat segons hagi establert l’autorització municipal.
  • En el cas dels vehicles de les categories F, G, l’autorització temporal s’ha de sol·licitar d’acord amb el que preveu l’annex 4 de l’Ordenança i s’explica a la pregunta 3.5 de les FAQ.

Vehicles en moratòria. Per les persones titulars dels vehicles de les categories H, I, J, K caldrà sol·licitar la moratòria i s’atorgarà d’acord amb els requisits que s’estableixin a l’annex 4 de l’Ordenança i s’explica a la pregunta 3.9

Autorització per als vehicles estrangers. Les persones titulars dels vehicles de les categories L podran accedir a la ZBE el nombre màxim anual de 24 dies sense necessitat de realitzar cap tràmit.

Una vegada que s’hagi superat aquest nombre màxim de dies, els vehicles que disposin de matrícula estrangera i que no compleixin amb els requisits tecnològics i d’emissions d’accés a la ZBE, no podran accedir a la ZBE. En el cas dels vehicles de la categoria L citats anteriorment,  podran continuar accedint a la ZBE més enllà del nombre màxim anual de 24 dies, un cop s’hagin inscrit al registre municipal i s’hagi validat el document de registre del vehicle on s’especifiqui la matrícula, la classe Euro, el tipus de vehicle, el tipus de combustible i la data de la primera matriculació. Si no es disposa de la classificació Euro del vehicle, s’haurà d’acreditar el compliment dels nivells d’emissions de NOx i partícules mitjançant un document oficial.

3.5 Accés a la ZBE sense autorització motivat per una urgència

La persona titular d'un vehicle que hagi accedit a la ZBE sense autorització, per un motiu d'urgència mèdica justificada o algun altre motiu, sempre justificat amb document emès per algun dels serveis d'emergència o essencial (serveis mèdics, serveis funeraris, protecció civil, bombers o policia i forces de seguretat de l'Estat), haurà de tramitar l’autorització davant el Registre municipal de vehicles, com a màxim 24 hores després del moment que efectivament s’hagi accedit a la ZBE. En el cas que l’accés hagi estat motivat per una urgència mèdica degudament acreditada, es pot tramitar l’autorització en el termini de tres dies, comptats a partir del mateix dia en què s’hagi accedit a la ZBE.

3.6 Les categories de vehicles de motor que no necessiten inscriure’s al Registre municipal  de vehicles

  1. Vehicles més contaminants que accedeixin esporàdicament a la ZBE: s’inclouen dins d’aquesta categoria tots els vehicles que, tenint l’accés i la circulació a la ZBE restringits d’acord amb el que s’estableix en l’ordenança, accedeixin esporàdicament a la ZBE fins a un màxim de 24 dies a l’any. Els vehicles contaminants que accedeixin esporàdicament a la ZBE no caldrà que s’inscriguin en el Registre de vehicles autoritzats, obtenint les autoritzacions de manera automàtica.
  2. Vehicles que disposin de matrícula estrangera i que no compleixin amb els requisits tecnològics i d’emissions d’accés a la ZBE: s’inclouen dins d’aquesta categoria tots els vehicles estrangers que, tenint restriccions a la ZBE d’acord amb el que s’estableix en l’ordenança, accedeixin esporàdicament a la ZBE fins a un màxim de 24 dies a l’any. No caldrà que s’inscriguin en el registre, obtindran les autoritzacions de manera automàtica.
  3. Vehicles afectats, segons el calendari d’implantació, que es dirigeixin a estacionar als aparcaments d’ús públic ubicats dins la ZBE (excepte aparcaments en superfície a la via pública), sense limitació d’accessos. Els aparcaments que hagin signat un conveni amb l'Ajuntament de Reus mostraran un rètol distintiu de l’adhesió al conveni amb l’Ajuntament.

    Imatge de la senyal Parquing adherita a la zbe

  4. Les persones residents a Reus, durant el termini d'un any des de la implantació de la ZBE, poden accedir a la ZBE fins a un màxim de 52 dies l’any 2028.

3.7  Autoritzacions temporals específiques de Reus:

  1. Vehicles de les persones residents a la ciutat de Reus i estiguin al corrent de pagament de l’IVTM a Reus. No cal realitzar cap tràmit, des de l’Ajuntament es farà la inscripció al Registre Municipal de vehicles. Autorització vàlida fins al 30/12/2027.
  2. Que la persona, resident o no, disposi d’una plaça d’aparcament dintre de la ZBE en propietat, abonament o contracte de lloguer. Cal sol·licitar la inscripció al Registre municipal de vehicles.
    1. Per vehicles sense etiqueta, autorització renovable anualment fins màxim el 30/12/2027.
    2. Per vehicles amb etiqueta B, autorització renovable anualment fins modificació de la normativa.
  3. Els vehicles contaminants de persones residents o no que accedeixin esporàdicament a la ZBE no caldrà que s’inscriguin en el Registre de vehicles autoritzats, obtenint les autoritzacions de manera automàtica, fins a un màxim de 24 dies l’any.
  4. Les persones residents a Reus, durant el termini d'un any des de la implantació de la ZBE, és a dir, durant l’any 2028, poden accedir a la ZBE de Reus fins a un màxim de 52 dies.

3.8  Altres autoritzacions temporals en funció de diferents situacions

Poden obtenir autoritzacions temporals d’accés, circulació i estacionament per la ZBE:

  • Vehicles que constitueixen un instrument necessari per a l’exercici d’activitat professional les persones titulars dels quals estiguin pròximes a l’edat de jubilació – Categoria F

L’autorització temporal tindrà una validesa d’un any a partir de la seva inscripció en el Registre, sempre que es mantinguin les condicions inicials de la persona sol·licitant i del vehicle. Es pot renovar anualment per un període màxim de 4 anys (límit 2030)

  • Vehicles de persones amb rendes baixes – Categoria G

A aquests efectes es consideren els vehicles de titularitat de persones que acreditin uns ingressos econòmics anuals de la seva unitat familiar (pel global dels conceptes corresponents a pensions, ajudes, rendes, lloguers, interessos de capital, etc.) inferiors a dues vegades l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM), incrementat segons el nombre de membres de la unitat familiar de la manera següent:

  1. Si la unitat familiar és de dues persones, el límit és l’IPREM multiplicat per 2,5.
  2. Si la unitat familiar és de tres persones, el límit és l’IPREM multiplicat per 2,9.
  3. Si la unitat familiar és de quatre persones, el límit és l’IPREM multiplicat per 3,3.
  4. Si la unitat familiar és de cinc persones, el límit serà l'IPREM multiplicat per 3,7.
  5. Si la unitat familiar és de sis persones o més, el límit serà l'IPREM multiplicat per 4.

Als efectes d’aquesta ordenança, s’entén per unitat familiar la formada pel sol·licitant, el cònjuge o parella de fet i els infants o adolescents menors de 25 anys.

Per al còmput de la renda es tindran en compte els ingressos bruts anuals de l’exercici anterior a l’any en curs del sol·licitant i, si escau, els del cònjuge o la persona amb la qual mantingui una relació anàloga d’afecte (ingressos bruts que es corresponen amb la base imposable general de l’IRPF o la capçalera d’imputacions aportada per l’AEAT).

L’autorització temporal tindrà una validesa d’un any a partir de la seva inscripció en el Registre. La inscripció es podrà renovar, sempre que es mantinguin les condicions inicials de la persona sol·licitant i del vehicle.
 

3.9  Moratòria per a turismes, furgonetes, camions i autocars

  • Vehicles en moratòria per reposició – Categoria H
    • S’inclouen dins d’aquesta categoria tots els vehicles que tenen l’accés i la circulació a la ZBE restringits d’acord amb el que s’estableix en l’ordenança, i les persones titulars dels quals han acreditat, la compra d’un vehicle de motor nou que compleix els requisits tecnològics i d’emissions per poder accedir i circular per la ZBE. La moratòria màxima és de 18 mesos.
  • Vehicles en moratòria que presten servei de transport públic i col·lectiu de persones - Categoria I
    • Els vehicles que presten el servei de transport públic, sempre que s’hagi aprovat un pla de renovació de flota, tenen un període màxim d'exempció de:
      • Tipus M1 (turismes): Període màxim de 2 anys d’exempció + 2 anys d’ampliació per motius     degudament justificats. La moratòria màxima és de 4 anys.
      • Tipus M2: 2 anys de pròrroga del calendari + període màxim de 2 anys d’exempció + 2     anys d’ampliació per motius degudament justificats. La moratòria màxima és de 6 anys.
      • Tipus M3: 2 anys de pròrroga del calendari + període màxim de 2 anys d’exempció + 2     anys d’ampliació per motius degudament justificats. La moratòria màxima és de 6 anys.
  • Vehicles en moratòria que realitzen transport de mercaderies - Categoria J
    • Tipus N1: 2 anys de pròrroga del calendari + Període màxim de 2 anys d’exempció. La     moratòria màxima és de 4 anys.
    • Tipus N2: 2 anys de pròrroga del calendari + període màxim de 3 anys d’exempció. La     moratòria màxima és de 5 anys.
    • Tipus N3: 2 anys de pròrroga del calendari + període màxim de 3 anys d’exempció. La     moratòria màxima és de 5 anys.
  • Vehicles en moratòria que presten serveis municipals de llarga temporalitat – Categoria K
    • Els vehicles que presten el servei de transport públic, sempre que s’hagi aprovat un pla de renovació de flota, tenen un període màxim d'exempció de:
      • Vehicles municipals que presten servei de transport públic.
        • Tipus M: 2 anys de pròrroga del calendari + període màxim de 2 anys d’exempció (Pla     de Renovació de Flota aprovat) + 2 anys d’ampliació per motius degudament justificats. La moratòria màxima és de 6 anys.
      • Vehicles municipals que presten servei de transport de mercaderies o materials.
        • Tipus N: 2 anys de pròrroga del calendari + període màxim de 2 anys d’exempció (Pla     de Renovació de Flota aprovat) + 2 anys d’ampliació per motius degudament justificats. La     moratòria màxima és de 6 anys.

3.10  Puc circular amb el meu vehicle sense distintiu si tinc la mobilitat reduïda?

Sí, els vehicles sense distintiu ambiental destinats al transport de Persones amb Mobilitat Reduïda (VPMR), tant de particulars com de transport col·lectiu, no estan afectats per les restriccions d’accés, circulació i estacionament. (Annex 3 apartat 3.2 -A i Annex 4 apartat A).

És necessària la inscripció del vehicle al Registre municipal de vehicles, que tindrà una validesa permanent, sempre que es mantinguin les condicions inicials de la persona sol·licitant i del vehicle.

3.11 Puc circular amb un vehicle històric?

Els vehicles considerats de caràcter clàssic o històric estan subjectes a les mateixes restriccions que la resta de vehicles sense distintiu ambiental del parc automobilístic.

Podran accedir, circular i estacionar a la ZBE sempre que no superin el nombre màxim de 24 dies d’accés a la ZBE en un període d’un any comprés entre l’1 de gener i el 31 de desembre de cada anualitat sense necessitat d’inscriure’s al registre municipal de vehicles.

També podrà sol·licitar una autorització temporal per poder accedir a la ZBE durant el període que duri l’activitat singular. La persona sol·licitant ha d’acreditar que el vehicle està matriculat com a històric, segons normativa de la DGT.

4.1  La contaminació de l’aire afecta la salut pública?

Sí, segons l'Agència Europea del Medi Ambient (EEA), la contaminació de l'aire és el risc més gran per a la salut ambiental d'Europa i afecta de manera significativa la salut de la població europea, especialment a les zones urbanes. Tot i que les emissions de contaminants atmosfèrics clau i les seves concentracions a l'aire ambient han disminuït significativament durant les últimes dues dècades a Europa, la qualitat de l'aire encara és pobre en moltes àrees.

4.2  Com està l’aire de Reus?

El pla de Qualitat de l’aire, Horitzó 2027, recomana als legisladors a emprar mesures per donar compliment als límits més restrictius possibles davant de les més que possibles modificacions legals que s’esdevindran els anys vinents en l’àmbit europeu, estatal i autonòmic.
Per aquesta raó les mesures emprades a Reus tenen en compte la legislació vigent, però la mirada en els llindars recomanats per l’OMS.

Mesuraments de l’estació de Reus de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica:

Taula de dades contaminants registrades a l'estació de mesurament de Reus l'any 2022

Els límits màxims recomanats per l’OMS són de :

  • NO2 màxim 10 μg/m3 de Valor Límit Anual (VLA). L’estació marcava 17 μg/m3.
  • PM10 màxim 15 μg/m3 de Valor Límit Anual (VLA). L’estació marcava 23 μg/m3. 

Estudi de la Qualitat de l’aire 2023 fet per l’empresa 4SFERA INNOVA, sobre les concentracions de NO2.

El NO2, les exposicions a llarg termini de NO 2 es relacionen amb un increment dels símptomes de bronquitis en nens asmàtics.

Es van mesurar les concentracions de NO2 en 26 punts diferents i es van mesurar mitjançant dosímetres passius durant un període de 4 setmanes (del 09/11/23 al 28/12/23).

Els resultats donen una mitjana durant el període de mesures de 23 μg/m3, superant tant els límits establerts per la legislació nacional i europea (20 μg/m3) i els límits recomanats per l’OMS (10 μg/m3).

Llocs com l’Av. Marià Fortuny 72, els valors eren de 32 μg/m3, Av. Jaume I - 31 μg/m3, i Av. Cardenal Vidal i Barraquer 51 - 30 μg/m3.

Anàlisis dels nous sensors recentment instal·lats a la ciutat de Reus:

  • La xarxa de monitoratge consta de 10 estacions repartides pel municipi, per l'anàlisi s’han fet servir dades recollides per aquestes estacions en el període que va de l’11/06/24 al 09/11/24.

Diòxid de Nitrogen NO2:

  • El NO2 , les exposicions a llarg termini de NO 2 es relacionen amb un increment dels símptomes de bronquitis en nens asmàtics.
    • L’estació 1 i 10 sobrepassen els límits de l’OMS.
    • L’estació 2, 3, 7 i 8 superen els valors recomanats per l’OMS, però la freqüència de superació no es troba fora dels límits recomanats per l’OMS.

Ozó troposfèric O3:

  • Els efectes per a la salut, l’ozó pot provocar tos, irritacions a la faringe, el coll i els ulls i dificultats respiratòries com la gola seca. També pot provocar altres problemes respiratoris com una major incidència i un agreujament de l’asma, pot reduir la funció pulmonar i provocar una inflamació de les vies respiratòries, que generi símptomes respiratoris i una alteració del rendiment. Els nivells elevats d’ozó també poden provocar un increment de la mortalitat diària.
  • Totes les estacions superen els límits recomanats per l’OMS.
    L’estació 1, 2, 5, 6, 7, 8 i 10, excedeixen els límits, però no amb una freqüència superior a la legalment establerta (RD 102/ i Directiva UE)

Material particulat:

Els efectes per a la salut són un augment d’afeccions respiratòries i cardiovasculars, com ara l’agreujament de l'asma i dels símptomes respiratoris, i un increment de la mortalitat per malalties cardiovasculars i respiratòries i per càncer de pulmó. A més, s’ha comprovat que l’exposició a PM pot afectar el desenvolupament pulmonar en nens.

  • Material Particulat PM10:
    • L’estació 7 és l’única que excedeix el límit i freqüència marcat per l’OMS.
    • L’estació 7 excedeix el límit però no la freqüència segons les normatives nacionals i europees.
      Es detecten pics a les hores puntes del matí de 7:00 a 10:00h.
  • Material Particulat PM2’5:
    L’estació 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 9 excedeixen el límit però no la freqüència segons les normatives nacionals i europees.
    L’estació 1 i 9 excedeixen el límit però no la freqüència marcada per l’OMS.
    L’estació 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 10 excedeixen el límit i la freqüència marcada per l’OMS.

    Distribució de les estacions de mesura de qualitat de l'aire a Reus

Conclusions:

Segons els valors recomanats per l’OMS, de referència pels estudis vinculats a la salut, s’observa un rang de potencial millora de la qualitat de l’aire al municipi.

Les estacions que mostren unes dades més desfavorables pel que fa a qualitat de l’aire són la 3, 4, 6 i 7.

En suma, els nivells de concentració de contaminants a Reus no es troben fora dels límits establerts per la legislació vigent. Tot i això, en considerar les recomanacions de l’OMS, s’evidencia un marge de millora, especialment a l'ozó troposfèric (O3) i a les partícules PM2’5.

La contaminació acústica reflecteix els nivells mitjans observats al mapa de soroll i evidencia el marge de potencial de reducció de les emissions acústiques. Tot això permet establir un horitzó d’objectius quantificables i realistes cap als quals orientar el disseny estratègic de la ZBE de Reus.

4.3 Quins efectes té la contaminació sobre la salut de les persones?

Segons l'Agència Europea del Medi Ambient (EEA) i l'Organització Mundial de la Salut (OMS), els efectes de la contaminació sobre la salut són: efectes sobre el sistema nerviós central (partícules), asma i funció pulmonar reduïda (partícules), malaltia pulmonar obstructiva crònica (partícules), efectes sobre el sistema reproductiu (partícules), efectes al fetge, a la melsa i a la sang (NO2), càncer de pulmó (NO2 i BaP), efectes cardiovasculars (partícules, SO3, O3), etc.

A conseqüència de la contaminació atmosfèrica hi ha un nombre creixent d’evidències que suggereixen una relació causal amb la diabetis tipus II i un impacte en la mortalitat neonatal deguda al baix pes en néixer i a una gestació curta. A més, l’exposició a la contaminació de l’aire pot incrementar la incidència i mortalitat de malalties com l’Alzheimer i d’altres malalties neurològiques.

Els grups de persones més vulnerables als efectes de la contaminació atmosfèrica són les persones amb malalties respiratòries o de l’aparell circulatori, els nadons, els infants en edat preescolar i les dones embarassades. Algunes persones grans poden ser també vulnerables a causa de la disminució de la funció dels òrgans amb l’edat.

Les exposicions prolongades al soroll de manera constant s’associa amb estrès, molèsties, trastorns del son, alteracions cognitives i amb malalties cardiovasculars, en particular la cardiopatia isquèmica. Línies de recerca més recent ja han establert uns primers lligams entre el soroll del trànsit i un major risc de diabetis i obesitat i també s’està estudiant els seus possibles efectes sobre l’embaràs.

Una ZBE és una mesura necessària per combatre la mala qualitat de l’aire i el soroll ambiental amb l’objectiu de reduir les emissions per protegir la salut de les persones. 

4.4  Què hi diu la comunitat científica?

L'elevada contaminació atmosfèrica té uns efectes directes sobre la salut de les persones que la comunitat científica ha pogut parametritzar en més de 3.000 morts prematures anuals a l'entorn metropolita de Barcelona. El novembre de 2017 es va presentar l’informe sobre l'estat de la salut a Barcelona que indicava que el càncer de pulmó ja és la primera causa de mort prematura entre les dones.

En els darrers anys s'han multiplicat les proves que relacionen salut i contaminació. Més concretament, els estudis relacionen la contaminació atmosfèrica amb diverses patologies:

4.5  Els vehicles sense distintiu ambiental són realment més contaminants?

Sí, efectivament, els vehicles als quals no correspon distintiu són els més contaminants. El sistema d'etiquetatge l'ha dut a terme la Direcció General de Trànsit (DGT) d'acord amb el Pla nacional de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera 2013-2016 del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient. Es tracta d'un sistema d'etiquetatge segons la normativa d'emissions – tecnologia Euro- i el tipus de combustible.

Hi ha múltiples evidències científiques que determinen que els vehicles sense distintiu ambiental presenten uns nivells d'emissions de contaminants locals (partícules i NOx) més elevats. L'any 2017, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l'Ajuntament de Barcelona van dur a terme un estudi, sobre el parc real de vehicles que circulen cada dia per la metròpoli, i se n'ha calculat l'impacte ambiental sobre la qualitat de l'aire en condicions reals de circulació. Els treballs van determinar que els vehicles amb distintiu ambiental de la DGT provoquen entre un 32% i un 80% de les emissions de NO2 i entre un 69% i un 94% de les emissions de partícules, respecte d'un vehicle sense distintiu.

4.6  El dièsel és el carburant que més contamina?

Als anys noranta, l'estratègia europea per reduir els gasos amb efecte d'hivernacle (sobretot el CO2) va apostar per vehicles més eficients, que consumissin menys. Això va originar que, a finals de la dècada, els motors dièsel fossin els més venuts. Per bé que és cert que els dièsel emeten menys CO2 que els de benzina, també ho és que expulsen quantitats superiors d'altres components molt nocius: partícules en suspensió (PM2,5 i PM10) i diòxid de nitrogen (NO2).

Segons càlculs de la Generalitat, un turisme de gasolina anterior a la normativa Euro 1 (de més de 20 anys) emet 58 vegades més NO2 que un de nou. Retirar de la circulació un vehicle dièsel de més de 20 anys equivaldria a treure del trànsit 35 vehicles moderns equivalents.